Sam siebie zaskakuję. Właśnie napisałem tekst w ciągu jednego dnia (coś co nie zdarza mi się zbyt często). Miało być porównanie obu Hotline Miami, a zamiast tego porozmawiajmy o grach, a mianowicie o tym czy naprawdę chcemy by gry były traktowane poważnie niczym seriale, książki oraz filmy. Aby to osiągnąć musimy jednak pozbyć się narastającej plagi – obrażania się na lewo i prawo.

Co mnie zainspirowało do poruszenia tego tematu właśnie teraz? Premiera Pillars of Eternity i oczywiście ten tweet.

Nie wiem jaka jest wasza reakcja (od tego jest ten wpis, by zachęcić do dyskusji), ale ja wzruszyłem ramionami. Okropny świat pełen przemocy, a takie postacie są jak najbardziej wiarygodne. Oczywiście obecna sytuacja nie dotyczyła mnie, ale jakby w grze obrażano otyłych białasów to na pewno nie obsmarowywałbym twórców na Twitterze. Jak to Joel powiedział…

I w ten sposób docieramy do sedna problemu jakim jest poprawność polityczna. Mieliśmy również sytuację z dwiema zmienionymi postaciami, które akurat zapowiadały się całkiem obiecująco. Sam temat poprawności politycznej był już nie raz poruszany, chociażby przy debiucie zwiastuna Hatred oraz w związku z sceną gwałtu w Hotline Miami 2.

Jednak jakby tak się zastanowić, czy te same pomysły wywołują równie wielkie histerie, gdy są prezentowane w filmach oraz serialach? Czy ktoś się rzucał, gdy w Game of Thrones oraz Sons of Anarchy pojawiały się liczne sceny gwałtu? Nie, powstawały dyskusje. Czy ktoś się wnerwiał, gdy w 12 Years of Slave nazywano murzynów n… no właśnie. Nie, bo to historia i tak naprawdę było. A jednak w Bioshock Infinite twórcy powstrzymali się od używania tego słowa pomimo wyraźnego rasizmu oraz segregacji.

24143030

Mógłbym jeszcze poruszyć temat gender, wejść głębiej w analizę Pillars of Eternity, ale na tym zakończmy. Jakie jest wasze zdanie? Warto wejść w „niebezpieczne terytorium” by gry lepiej oddawały klimaty swoich światów, czy też nie lepiej oddać się w ramiona poprawności politycznej by nie urazić ani jednej duszyczki? Moje zdanie już znacie, ale jestem ciekaw waszego. Komentujcie, bo wraz z rosnącą popularnością gier takie tematy będą coraz to częściej poruszane.

Skomentuj

